ואז הגיע הרגע שאנחנו כבר לא מסכימים

יצא לי לספר על החברותא שלי לתלמוד. מדובר על בחור בן 21 בערך (שגורם לי להרגיש זקנההה ) שנמצא ב״הסדר״ ועכשיו מסיים אותו עם לימוד בישיבה. אני לא הצלחתי להבין עד כמה הבחור דתי כי מצד אחד, החזות החיצונית שלו דתית מאוד- פאות, ציצית וכו׳. מצד שני, הבחור עוסק באומנות, מתרגל מדיטציה ו..(חכו להפתעה) לומד פיתוח קול.

אנחנו לומדים כבר חודשיים את מסכת קידושין. זו המסכת שמדברת על איך בעצם מתחתנים (״בכסף, בשטר ובביאה״) והלכות נוספות בעניין הזה (למשל, ידעתם שאב יכול למכור את בתו כל עוד היא לא בגיל ההתבגרות?). הלימוד המשותף מתסכל אותי בכל פעם מחדש כי אני מבינה כמה מעמד האישה היה נמוך באותה תקופה וכמה נמוך הוא עדיין היום בעיני רבנים מסויימים שלא מבינים שהיום המצב שונה מאשר לפני אלפיים שנה. ידעתם למשל שהטבעת שניתנת בחופה היא בעצם תמורת קניית האישה? עצוב מאוד

החברותא ראה שזה מפריע לי אבל לא התייחס לזה. שבוע שעבר הוא נקט פעולה ואמר שהוא לא יודע למה בחתונה הגבר הוא שעושה את הפעולה ולמה בכלל צריך לקנות את האישה וכדי לקבל תשובה צריך להביא מקורות שעוסקים בכך

סבבה, עניתי וקפצתי על ההזדמנות. בוא נכין דף מקורות, כל אחד לבדו, ואז נשב יחד ונלמד את זה.

אתמול החברותא התקשר ואמר לי שמבחינתו יש נימוק אחד לעניין והוא ״שיש הבדל בין גבר ואישה״ ולכן הוא רוצה שנלמד מהם ההבדלים בין גבר לאישה כדי שנבין למה הגבר הוא שיוזם את פעולת החיתון. פה קצת נשברתי

אני יודעת שיש הבדלים בין גברים לנשים. האם זה אומר שזה הנימוק היחיד ללמה בחתונה הפעולה איננה הדדית? האם אין רבנים (או רבות) שמטילות ספק בכך או שמנמקים זאת אחרת? וחוץ מזה, נניח שנשב ונלמד את ההבדלים. האם זה מספיק כדי לומר למה האיש קונה את האישה?

החברותא לא ידע מה לעשות כשהבעתי התנגדות ללמוד את ההבדלים בין גבר לאישה (אני לא צריכה שאיזה רב יסביר לי את ההבדלים) ואמרתי שאני מוכנה לעבור נושא אם צריך אבל מיד עלתה לי מחשבה שאולי גם בנושא אחר תעלה מחלוקת ושוב נצטרך לעשות contact switch

אז אני לא ממש יודעת איך הלימוד הזה הולך להתגלגל. קצת חבל כי באמת רציתי לשמוע עוד דעות שאני לא זוכה לשמוע ביום-יום. אבל לא במחיר שאני צריכה להבין למה אני שונה או יותר נכון נחותה מהגבר (בגמרא מובא הנימוק ש״דרכו של האיש לחזר אחרי האישה ואין זו דרכה של האישה״….really?..)

10 תגובות על ״ואז הגיע הרגע שאנחנו כבר לא מסכימים״

  1. באמת מתסכל מאד. כמו שאני רואה את זה, כל למידה של המקורות בסופו של דבר יוביל לתסכול הזה לגבי מעמדה של האישה ביהדות. זה נתון שלא באמת ניתן לשינוי, לא בתיאוריה וגם לא הלכה למעשה בחיי היום יום של מי שמקפיד על המסורת והמצוות כפי שהן, לא ביהדות המתקדמת (קונסרבטיבית, רפורמית). עם זאת, האם מרגע שאת יודעת זאת מראש, מוכנה לזה נפשית, לא מחויבת לחיות על פי זה או לקבל את זה כ"תורה מסיני" אלא פשוט לומדת את זה, מתעמקת בזה, חוקרת את זה…….האם את מסוגלת להפריד בין הלימוד לבין החיים בפועל? אני מנסה להבין אם זה מפריע לך עד כדי הפסקת הלימוד, או שיש בך את הכוחות ואת אורך הרוח ללמוד את זה למרות שמראש ידוע שלא תאהבי את מה שנמצא שם?

    Liked by 2 אנשים

    1. בוודאי שזה חלק מהחבילהואני לומדת כדי לשמוע דעות שונות ולהרחיב את נקודת המבט. אגב, אני לא יודעת אם ביהדות המסורתית מעמד האישה כל כך נמוך או שזה מה שיש במיינסטרים כי למשל גיליתי ספר של הנזיר (דוד הכהן) על קידושין ושם הוא מסתכל על דברים אחרת (ואי אפשר לומר שהוא לא דתי).
      אני לומדת כי אני רוצה להבין מאיפה מגיעות המצוות והטקסים שיש ביהדות. ברור לי שלא הכל אוהב (נו, אני לא אוהבת הכל גם כיום 😉 ) אבל כשאתה מבין את המקור, אתה יכול להבין טוב יותר את ״הצד השני״. יש לי תחושה שבארץ היהדות המסורתית השמרנית היא שקובעת את הטון ואני רוצה להבין למה ואיך כדי שאוכל לדעת איך מגיבים מול זה

      Liked by 1 person

  2. גם אני תוהה בשביל מה את לומדת. אפשר להציב את הדברים בהקשר ההיסטורי שלהם: כך ראו אז את מעמד האישה', ואפשר, כמו שעושים בחברה הדתית (ודאי של ישיבות גבוהות) להסיק מכך מסקנות לאורחות חיים עכשוויות. כל עוד את לומדת את זה כחומר שמשק תרבות וזמן אחרים ולא כדף הוראות לחיים אפשר להפיק מכך המון. הבחור נשמע מאוד מעניין וגם יוצא דופן בסביבה שלו. כמה הסדרניקים לומדים פיתוח קול? ועדיין גם הוא שבוי במוסכמות, כמו כולנו. אולי הוא צריך לשמוע את הדברים הללו ממך.

    אהבתי

    1. מניפה, הפתעת אותי. למה לא ללמוד? האם לא מעניין להבין מניין באים המנהגים של העם שלי? האם לא מעניין להבין את הלך הרוח במהלך השנים על מה שהוא עבר?כולנו שבויים במוסכמות. בדיוק כמו שאני המומה שהוא לומד פיתוח קול אבל מבחינתו אין קשר כי זה שיש לו כיפה על הראש, לא אמור לשנות (מה שנכון).
      אני לא מביטה על זה בהכרח כדרך שלי לאורך חיים. אני רוצה להבין מה אנשים חשבו על דברים שונים, האם זה בכלל מתקשר אלי והאם אני יכולה לקחת משם משהו לחיים שלי. פה עם הלימוד של טקס הקידושין, כל כך התחלחלתי שאני חושבת שבכלל לא אקיים את המנהג של להעביר טבעת (או לפחות תהיה החלפת טבעות הדדית) כי אנשים עושים את זה על אוטומט. וזה בדיוק למה אני לומדת- אני לא רוצה לעשות דברים כי ככה מקובל. אני רוצה להבין את הלמה

      Liked by 1 person

      1. אני הכי בעד ללמוד. אבל להבין מהן הנחות היסוד של הלימודים, מה נכנס ומה לא. אני כמובן חסידה גדולה של המסגרות האקדמיות, שבהן הדברים מאוד שכלתניים. לא שבאקדמיה אין הטייות שנובעות מתפיסות עולם מוקדמות, אבל יחסית שם באמת אפשר להבין את הלמה והקונטקסט ההיסטורי והתרבותי שבתוכו נוצרו הכללים הללו.

        אהבתי

        1. אני שומעת פה התנשאות שהאקדמיה טובה יותר מלימוד משותף על מקורות? 😉
          גמרא הוא מאוד שכלתני. רק שהוא בנוי אחרת ממה שאני רגילה ממתמטיקה. במתמטיקה יש אקסיומה שנבנית על גבי אקסיומה. בגמרא מתחילים ממשפט ומנסים להוכיח אותו ואז הנימוקים לא נבנים אחד על השני אלא כל אחד בא ממקום אחר. בנוסף את המשפט הבא שינסו להוכיח הוא לאו דווקא יבנה על בסיס המשפט הקודם ואפילו גרוע יותר- לפעמים יוכיחו מקבץ של משפטים ואז יגיע ההוכחה למה המשפט הראשון שהוכחנו בעצם לא נכון וצריך להביא נימוק אחר…זה עדיין מוזר לי אבל שמעתי שזה פותח את הראש

          אהבתי

  3. ומה עם קידושי ביאה? לזה כבר הגעת? הטכניקה של החשיבה בגמרא נהדרת וזה יסוד חשוב מאוד להבנת החשיבה היהודית. לגבי התכנים, גם אם תקראי טקסטים אחרים מתקופות קודמות יש הרבה דברים שקשים לעיכול. עבדות, אנטישמיות ועוד בטקסטים של גאוני הדור של התקופה דוגמת היידגר. צריך לקחת מה שמתאים לעידן הנוכחי ולזנוח את מה שאינו מתאים.

    אהבתי

    1. שאלה למתקדמים. האמת שהלכתי לקרוא קצת על קידושי ביאה והבנתי שאף אחד לא בודק את זה ״מפאת צניעות״ או משהו דומה. יש גם שאלה מעניינת של מה קורה עם סקס מזדמן או אם אני חיה עם בן זוג ויש לנו מערכת יחסים אבל אנחנו לא נשואים (געוואלד). ואני מסכימה עם הגישה שלך אבל אני רוצה לראות איך מנסים כן להתאים את זה לימנו. האם יש טקסים אלטרנטיבים אחרים? (לי לא יצא להיות בחתונה בה הגבר לא שם טבעת על האצבע של האישה…לדעתי הרוב עושים את זה בדיפולט בלי בכלל להבין את המשמעות)

      אהבתי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: