רב הנסתר על הגלוי

היום יצא לי לשבת לחברותא עם בחור ישיבה ובחור חילוני שמעולם לא ראה דף גמראֿ

—- הפסקה פדגוגית —–
חברותא – הכוונה לכמה אנשים שיושבים יחד ולומדים. לפי הביטוי המקורי מדובר על לימוד גמרא אבל אפשר לראות היום חברותות שלומדות מקורות שונים מהיהדות
—- סוף הפסקה פדגוגית —–

ישבנו על דף גמרא ממסכת קידושין (בעיני היא שובינסטית אבל זה כבר לפעם אחרת) ואני ובחור הישיבה התחלנו להתפלסף על הסוגיות שעולות שם. הבחור החילוני ישב ושתק.

״תגיד, יש לך משהו להוסיף?״ שאלנו אותו כעבור כמה דקות, מקווים שהוא יצטרף. הוא הרים את העיניים, הביט בבחור ישיבה ואמר: ״לא. זה היה החוק וככה היה אז. אני לא רואה פה בעיה מסויימת״.

וזה היה לי מוזר. באתי למקום כדי לדון ולשמוע דעות אבל באותו מקום היה מישהו אחר, שבא לשם מבחירה, ולא היה לו שום מחלוקת. וזה בא דווקא מבחור חילוני, שעל הנייר אמור להיות הכי מתנגד לכל מה שכתוב… כשהמשכנו לתוך הלימוד, ראיתי שהבחור החילוני מאבד את זה ולא מבין בכלל למה אנחנו דנים בחומר ומביעים את הדעה שלנו. זה טקסט וזה מה שיש.

ופתאום הכה בי במה אני שונה מאחרים.

אני לא מקבלת דברים כמובנים מאליהם. אני אביע ספק, אצלול פנימה, אחצוב בסלע (ותוך כדי אצרח ואבכה מהמאמץ). אבל בסוף תהיה לי תובנה חדשה משלי והבנה טובה יותר של הדברים. אני לא בנאדם של ״ככה זה״ ופתאום הבנתי שזה לא מובן מאליו

גם פתאום קלטתי שלא כולם ככה

אותו בחור חילוני לומד הנדסת חשמל ודווקא מבחור חכם כמוהו ציפיתי להיות פתוח ולתת נקודת השקפה. מצד שני, אולי הוא רגיל רק לשנן חומר, להפעיל אותו על מה שצריך ולהצליח יפה…

12 תגובות על ״רב הנסתר על הגלוי״

  1. אני מאוד מתחברת למה שניסית לפוסט, רק לגבי מהנדסי חשמל ומהנדסים אחרים: אני אומנם לא מהנדסת חשמל כמו שאת יודעת, אבל בחיי הכרתי יותר ממהנדס אחד (חשמל ומסביבות קרובות לחשמל) בשביל להגיד שהם לא משננים חומר ורק מפעילים אותו על מכונה תהיה אשר תהיה, בדיוק כמו שמתכנתים לא רק משננים סוגים שונים של מיונים ומפעילים אותם. לדעתי לבטא את מה שאתה חושב או רק להגיד "אמן" זה לא עניין שקשור לעיסוק של אנשים, אלא לאישיות שלהם.

    אהבתי

    1. הכוונה לא הייתה שמהנדסי חשמל צריכים רק לשנן אלא בדיוק הפוכה- בגלל שהוא אמור להיות מהנס חשמל ולהבין מעבר, כל כך הופתעתי. אבל יכול להיות שבמקרה שלו הוא רק משנן וזה מצליח לו…(כי אני מכירה אנשים שמצליחים במבחנים פשוט כי הם טובים בלשנן ובלהתאים את פורמט התשובות שלהם למה שהמרצה רוצה…)

      אהבתי

      1. לאנשים שמשננים קשה מאוד בעבודה, כי הרבה מאוד פעמים נתקלים בדברים שלא קשורים לשינון. לכן גם כתבתי לך בפוסט הקודם שלא משנה איך תסיימי את התואר מבחינת ציונים, בחיים שמחוץ לתואר מודדים אותך (בעבודה) בכמה טובה את במה שאת עושה 😉

        אהבתי

  2. א. החומר בגמרא מעולם לא היה 'החוק'. הוא בפירוש חומר אקדמי, ונועד בדיוק בשביל לעורר דיון, אחרת לשם מה להכנס לכל הדעות השונות, וא' אמר ככה, וב' אמר אחרת והביא סיפור כזה והפנייה כזו, ואיפכא מסתברא וכו' וכו'.
    ב. צורת החשיבה שלא מקבלת שום דבר כמובן מאליו היא דרך חיים.
    ג. אני כן רואה קשר בין הנדסת חשמל ובין צורת חשיבה, אבל לאוו דווקא קשורה לאינטליגנציה. זו צורת מחשבה דיכוטומית, או כמו שהוא אמר, מה השורה התחתונה, כשזה לא מה שאת והבחור הדתי עשיתם. אולי שווה להסביר לו.

    אהבתי

    1. אני לא מבינה בהנדסת חשמל אז אני לא בטוחה שזה דיכוטומי. במדעי המחשב וכללי במדעים יש הרבה מאוד נושאים שבהם יש דיכוטומיה אבל למשל במדעי המחשב נדרשת הרבה יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה (למרות שלצערי במבחנים שוב נמדד הפרמטר של ״האם התאמתי את התשובה שלי לפורמט הרצוי״ ושיננתי את ההוכחות שצריך).

      הייתי כל כך מופתעת מהדיסונסס שיצרו אצלי הציפיות מולו שלא ממש ידעתי מה לומר…

      הוא אמר שהוא חושב שהבעיה נעוצה בכך שבגלל שמעולם לא למד גמרא אז אי אפשר ישר לקרוא את זה ככה וצריך קודם ללמוד דברים אחרים כמו שבמתמטיקה לא תתחיל ישר מחומר של קורס באונ׳…לי זה היה נשמע מוזר מאוד כי אין ממש הקבלה בין השניים. לי לא יצא לעמוד מול דף גמרא לפחות 8 שנים ולמעשה אף פעם לא באמת למדתי גמרא חוץ מטעימות ואין לי ידע בארמית. פשוט ביקשתי מבחור הישיבה שיסביר קצת על איך הדף נראה ומה התרגום של הקטע שהוא קרא ומשם זרמתי. התייחסתי לקטע ובהחלט יכולתי לומר מה אני חושבת על זה ומה אני חושבת על זה ביחס להיום ולעבר..הבחור החילוני לעומת זאת ישב שם ולדעתי לא הרגיש בכלל שזה לגיטיימי לחלוק על זה (ואני באמת לא מבינה מה הוא חשב כשהוא החליט לבוא..אם זה יהיה ככה גם שבוע הבא אז אני אשקול אם להמשיך להגיע)

      אהבתי

  3. אני מאוד מסכימה עם A-Z וגם עם מניפה כי זה לגמרי האישיות שלהם והאישיות שלהם מנווטת אותם בחיים, הם תמיד יקבלו את הדברים כפי שהם ולא ינסו לשנותם, או לנסות להבין למה זה כך ולא אחרת. זה מה שאמרו להם ולכן זה מה שזה. בעיני זה קצת עצוב…

    אהבתי

  4. לא נראה לי שאפשר להכליל לגבי בעלי מקצוע כזה או אחר, ומצטייר שהבחור שנקלע לחברותא שלכם לא הבין מה אמור להתבצע שם. כמו שכתבה מניפה, הגמרא מראש נועדה להתדיינות, להתפלפלות עם דעות שונות לכאן ולכאן, לחדד את המוח וללבן ניגודים. לא פלא שהופתעת. אבל לדעתי לא את יוצאת הדופן במקרה הזה אלא הוא.

    אהבתי

  5. לא באמת יכולה לפרש את כוונתו, אבל נראה לי שהמילים 'ככה היה אז' (שאותן אמר) הן חשובות בהקשר הזה: בעיניי פירושן הוא שאין טעם לשפוט את מה שהיה פעם בכלים ובמונחים של היום. מה שהיה היה אולי יפה לזמנו, אבל העולם השתנה מאז. אין טעם להתווכח עם מה שהיה, אלא להתאים אותו במידת הצורך למציאות של ימינו.

    אהבתי

  6. הו! זה כל כך מזכיר לי את עצמי
    יש כל כך הרבה דברים שאנשים אחרים מקבלים פשוט כי אמרו להם שזה ככה
    ואני באה לחקור למה זה ככה, למה מישהו החליט שזה ככה והאם זה בכלל נכון?
    ללכת אחרי משהו שמישהו כתב בעיניים עצומות זה לא משהו שמקובל אצלי
    איך אפשר ללמוד משהו אם אין לך את הרצון לחקור אותו, להבין אותו להפוך אותו מכל הכיוונים ולנסות לראות את הדברים מנקודת המבט שלך
    ויש אנשים שזה לא ככה אצלם, הם מקבלים את X כי אמרו להם לקבל את X והם לא מנסים אפילו (או אולי לא יודעים) לפתח מחשבה עצמאית ומקורית שלהם

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: